Een nieuwe hobby - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Filip en Marieke - WaarBenJij.nu Een nieuwe hobby - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Filip en Marieke - WaarBenJij.nu

Een nieuwe hobby

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Filip en Marieke

30 December 2006 | Vietnam, Hanoi

Door een aardbeving in China (of Taiwan, de berichten zijn niet zo duidelijk) zijn de internetverbindingen in heel Zuid-Oost Azie grondig verstoord. Van zeldzame momenten zoals deze waarop het internet even werkt maak ik gerbuik om wat oude berichten te plaatsen. Het vergt echter stalen zenuwen en engelengeduld. Het gaat zo traag! Nuchter bekeken valt een kapotte internetverbinding als enige gevolg van toch een zware aardbeving eigenlijk best mee natuurlijk.

27/12:
Ik heb vandaag een nieuwe hobby gevonden. Degenen die me ooit al eens 's ochtends gezien hebben, zullen het nooit geloven, maar ik ben deze ochtend geheel vrijwillig om 5 uur opgestaan. Ik had vernomen dat het Lenin park in de vroege ochtend iets heel speciaals had.
Het bezoek was de pijn van het vroege opstaan meer dan waard. Het Lenin park is tussen 5u en 7u30 een magische plek.

Hier in Hanoi lijkt het echt op elk moment van de dag bijzonder druk te zijn. Duizenden brommers rijden je met veel lawaai van de weg. Al die motorfietsen veroorzaken samen heel wat vervuiling. Ik vond de 'mondkapjes' die veel Vietnamezen dragen in het begin bijzonder grappig. Nu weet ik beter. Na een hele dag in het drukke verkeer wordt je redelijk duizelig van de uitlaatgassen. Een mondkapje is nog niet zo'n slecht idee.
Het lijkt alsof er nooit een einde komt aan de helse drukte. Tussen 5u en 7u30 daalt de rust echter boven Hanoi. Op zich is het al magisch om de stad te zien zonder al het getoeter op de achtergrond. Het Lenin park heeft echter nog meer te bieden in de vroege ochtend.

Toen ik aankwam was het donker. Eens voorbij de statige ingang kon ik in het duister en mist allemaal mensen ontwaren die in opperste concentratie tai chi oefeningen deden. De hier aan daar neergezette radio's met rustige muziek maakten het plaatje af. Het was werkelijk ontroerend mooi om te zien. Stokoude en jonge mensen deden samen in perfecte harmonie heel elegante bewegingen.
Toen de zon op was mocht de muziek wat moderner en de activiteiten wat energieker. Overal haalden mensen badmintonspullen boven. Terwijl ik verwonderd tussen de sporters liep kreeg ik zelf een badmintonraket toegestopt. Zie daar mijn nieuwe hobby: 's ochtendsvroeg met een paar Vietnamezen badmintonnen in het Lenin park. Het was zo ontspannend en aangenaam om op die manier de dag te beginnen.
Behalve badminton kan je in het Lenin park tijdens de vroege uurtjes ook aerobicen, rondjes rond het meer lopen (zowel voorwaarts als achterwaarts!), en tai chi doen met vlaggen en zwaarden.
Om 7u30 stipt is alle plezier over. Ik vermoed dat iedereen dan gaat werken.

De rest van de week plan ik nog wat toeristische activiteiten. Als Filip volgende week aankomt begint het echte werk.

  • 30 December 2006 - 14:20

    Freek:

    Eenmaal in Belgie terug kan je dit mss doen in het citadelparK? Een nieuwe rage starten…

  • 30 December 2006 - 14:43

    Saar:

    Voor mij ook een mondkapje!

    Idee van citadelpark lijkt me wel iets! Om mijn zwangerschapskilo's eraf te krijgen... ik koop alvast mijn badmintonset!

    Maar weet 1 ding, als het pluimpje in de struiken terecht komt, ik loop er niet achter in het citadelpark ! Zot!

  • 30 December 2006 - 23:39

    Anniek:

    Ik hoop voor die vriendelijke en sportieve badminton-park-Vietnamezen in ieder geval dat je al een goed ontbijt achter de rug had. Want anders zal hun plezier al voor 7u30 over geweest zijn ;-)
    Nu serieus, dat hele parkgebeuren lijkt mij idd de moeite om eens mee te maken en mss moet je de raad van jouw broer en zus wel opvolgen. Ik beloof alvast dat ik flink zal mee badmintonnen!

  • 30 December 2006 - 23:41

    Anniek:

    Oja, als jij ook zo'n mondkapje draagt, wil je dan aub een fotooke trekken? 't Liefst met Anneleen erbij, kan ik direct een dubbele slappe lach krijgen! Vang haar ginder goed op en amuseer jullie kostelijk!!!

  • 31 December 2006 - 10:13

    Inge En Gust:

    Marieke,

    Met een huilende baby op de arm lijkt de rust in Leninpark heel aanlokkelijk... Ik vermoed dat ik voor mijn geestelijke gezondheid best ook tai chi begin te beoefenen.

    Ik vind het een heel vreemde gedachte dat jij om 5 uur uit je bed klautert en dat je daarbij nog goedgezind bent ook... Wat is er gebeurd?

  • 31 December 2006 - 17:11

    Filip:

    een gelukkig nieuwjaar liefste!

  • 02 Januari 2007 - 11:04

    Ron En T. Marina:

    Een heel gelukkig nieuwjaar toegewenst van ons beiden vanuit een land met mooie stadsparken vol hondepoep en waar je niet op het gras mag lopen.

  • 02 Januari 2007 - 22:21

    Anniek:

    Ik kijk halsreikend uit naar een verhaaltje over het weerzien... Hopelijk was Anneleen mee om deze mooie en ontroerende momenten vast te leggen op de gevoelige plaat zodat jullie blog een beetje opgefleurd wordt met kleurtjes :-)
    PS Dankzij mijn berichtjes staat er tenminste al af en toe een smiley'ke onder jullie blog, zodanig dat het geheel niet al te eentonig groen-zwart is (aan de supporters van Cercle: dit heeft niets met voetbal te maken). Dus wat jullie? "Dank u Anniek". Graag gedaan Marieke & Filip! Een vliegtuigticket naar Vietnam en we spreken er niet meer over :-) Ha, nu doe ik het weer. Die deksele Anniek toch! En nu sluit ik af voor ik jullie blog nog meer vervuil met mijn onnozele schrijfselen!

  • 02 Januari 2007 - 22:22

    Annieka:

    "Dus wat jullie?" moet natuurlijk zijn "Dus wat zeggen jullie"!

  • 02 Januari 2007 - 22:26

    Anniek:

    Hahaha, plots is mijn naam ver-oost-europeesd naar Annieka! Echt per ongeluk. Nu ga ik daadwerkelijk stoppen. Sorry voor mijn "laatavondgezever"! Anderzijds, als je toch voor de computer zit, is het wel leuk iets te lezen, niet? Ook al komt het van mij en stelt het niet veel voor (hier wilde ik een smiley zetten, maar ik doe het niet, want ik wil niet overdrijven, zo ben ik immers helemaaaal niet!)

  • 02 Januari 2007 - 22:27

    Anniek:

    :-) hihi, 'k kon niet aan de verleiding weerstaan...

  • 03 Januari 2007 - 18:11

    (n)Jos En (t)Hilde:

    Allebei heel veel lieve wensen voor een uitdagend 2007!

  • 03 Januari 2007 - 22:19

    Make Annette:

    Ik ben blij, Filiberke dat je goed bent aangekomen en in mijn verbeelding Marieke of tegelijk in mekaars armen bent gevlogen. Ik wens jullie nog heel veel succes. Oh Marieke, ik wil je nog een Gelukkige Nieuwjaar toewensen. Je verhalen zijn prachtig geschreven. Het is nu bijna elf uur s'avonds en ga nog wat Engels leren tot ik in 't slaap val,want ik heb de volgende dinsdag mondeling. Laat de Vietnamen duimen. Vele lieve kusjes van MaAnnette,

  • 07 Januari 2007 - 02:56

    Maud En Treis:

    hey marie en filip, zo leuk dat we nu ook eens iemand anders zn avonturen kunnen volgen. zullen we er wat competitie insteken? gelukkig hebben jullie annietche nog die hier vlijtig dr zever verkoopt. moesten we haar niet hebben eh! zullen binnenkort wel mailtje sturen want veel te vertellen! tot binnenkort x

  • 07 Januari 2007 - 14:52

    Leo En Annette:

    He Filip en Marieke, we zijn zondag rond 15.30 CET bij moemoe en ik heb deze boodschap ingetikt bij nonkel Swa.
    Kan ik je straks nog opbellen? tot hoelaat?
    papa

  • 07 Januari 2007 - 17:10

    Greet:

    Hey flappy, goed toegekomen heb ik gehoord en al ineens aan het werk gegaan... flink zo. Geniet maar eventjes van elkaars gezelschap! Marieke,het allerbeste voor 2007 en volhouden he, dat sporten in het park.

  • 10 Januari 2007 - 23:32

    Annietche:

    Beste webmaster Marieke: Zou je eens aan de personen "maud en treis" beleefd doch dringend willen vragen om geen mede-bezoekers te beledigen? En dat ze in plaats daarvan beter hun eigen blog aanvullen met allerlei Bali- en Maleisië-avonturen? Met dank! Tot heel gauw in Gent!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Filip en Marieke

Ooit droomde ik ervan om te werken in de wondere wereld van ontwikkelingssamenwerking, vandaag droom ik niet al wil ik nog veel meer...

Actief sinds 12 Nov. 2006
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 121180

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: